Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

5 αθλήματα για να κάψετε θερμίδες και λίπος

Τρέξιμο, κολύμπι, πεζοπορία, squash, tennis. Μπορεί τα τρία πρώτα να ακούγονται «βαρετά» και τα δύο τελευταία «δύσκολα» αλλά και τα πέντε έχουν κάτι κοινό: Είναι θερμιδοκτόνα! Για τους περισσότερους ανθρώπους που εργάζονται 8ώρο και πλέον σε γραφείο, η καλή σιλουέτα μοιάζει άπιαστο όνειρο. Και ενώ καθημερινά πραγματοποιείται ένας κατακλυσμός από διαφημίσεις για δίαιτες, χάπια, μαγικούς ζωμούς και θαυματουργά μηχανήματα, οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη σιλουέτα μας χρειάζεται καλή και προσεκτική δίαιτα σε συνδυασμό με καθημερινή άσκηση.
Αν πάρουμε ως δεδομένο ότι η δίαιτα μας είναι αυτή που πρέπει, δηλαδή τακτικά, πλήρη και ισορροπημένα γεύματα, η άσκηση είναι αυτή που θα καθορίσει το ποιο θα είναι τελικά το ενεργειακό μας «ταμείο».
Για να χάσουμε ένα κιλό πρέπει το ενεργειακό μας «ταμείο» να είναι μείον 3500 θερμίδες ή διαφορετικά να καίμε 500 θερμίδες την ημέρα περισσότερες από αυτές που προσλαμβάνουμε με την τροφή.
Η καθαρά λογιστική προσέγγιση των θερμίδων, όμως, κρύβει παγίδες. Όταν γυμναζόμαστε ο οργανισμός μας μπορεί, σε γενικές γραμμές να «κάψει», δύο πηγές ενέργειας: Το μυϊκό γλυκογόνο που είναι η αποθηκευμένη ενέργεια στους μύες και το λίπος. Το πρώτο δεν το θέλουμε ακριβώς ενώ το ζητούμενο είναι το δεύτερο.
Το ποια από τις δύο πηγές ενέργειας και σε ποια αναλογία θα χρησιμοποιήσει ο οργανισμός είναι θέμα έντασης (% ποσοστό του μέγιστου καρδιακού ρυθμού) και χρόνου της άσκησης.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται η συσχέτιση μεταξύ έντασης και πηγών ενέργειας.

Ένταση % ΜΚΡ

%Υδρογονάνθρακες

% Λίπος

65 - 70

40

60

70 - 75

50

50

75 - 80

65

35

80 - 85

80

20

85 - 90

90

10

90 - 95

95

5

100

100

0

Αθλήματα χαμηλής έντασης (πάνω μέρος του πίνακα) και μεγάλης διάρκειας είναι τα ιδανικά για να χάσουμε λίπος. Με αθλήματα υψηλής έντασης (κάτω μέρος του πίνακα) ναι μεν καίμε θερμίδες αλλά όχι απαραίτητα λίπος. Από τα αθλήματα που είναι σχετικά διαδεδομένα στη χώρα μας και μπορούμε να επιλέξουμε για τη διατήρηση της σιλουέτας μας, τα καλύτερα αθλήματα σε ότι αφορά το κάψιμο λίπους είναι:
Τρέξιμο
Το χαλαρό τρέξιμο (6-8 χλμ/ώρα) συμβάλλει στην κατανάλωση περίπου 750 θερμίδων την ώρα. Είναι εξαιρετική γυμναστική για τους μύες των μηρών, τους γαστροκνημίους και τους κοιλιακούς ενώ δεν απαιτεί κανένα ιδιαίτερο εξοπλισμό εκτός από ένα καλό ζευγάρι παπούτσια. Στα αρνητικά του μπορεί να καταλογιστεί οτι είναι σχετικά βαρετό αλλά είναι στο χέρι μας να το κάνουμε πιο ενδιαφέρον επιλέγοντας μια διαδρομή στη φύση (και όχι στο στίβο) ή ακούγοντας μουσική.
Κολύμπι
Το κολύμπι είναι ο πρωταθλητής της ισορροπημένης εκγύμνασης καθώς γυμνάζει ομοιόμορφα το πάνω και κάτω μέρος του κορμού. Από πλευράς ενέργειας, κολυμπώντας 50 μέτρα (δύο διαδρομές σε 25άρα πισίνα) το λεπτό καταναλώνουμε περίπου 500 θερμίδες την ώρα. Στα αρνητικά του συγκαταλέγεται το γεγονός ότι τα γυμναστήρια που έχουν πισίνες έχουν κάπως ακριβές συνδρομές ενώ για τις συνθήκες στα δημόσια κολυμβητήρια δεν εγγυάται κανείς.
Το squash είναι ένα ταχυδυναμικό άθλημα που συνδυάζει τη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας με τη ενδυνάμωση των μυών των ποδιών. Μισή ώρα Squash ισοδυναμεί με 600 θερμίδες -η πιο συμπυκνωμένη άσκηση που υπάρχει- και είναι εξαιρετικά διασκεδαστικό. Στα αρνητικά του το γεγονός ότι χρειάζεται γήπεδο, εξειδικευμένο εξοπλισμό και χρόνο μέχρι να αναπτύξουμε την τεχνική του. Επίσης επιβαρύνει κάπως τα γόνατα και τις αρθρώσεις ενώ η εκγύμναση που προσφέρει είναι ασύμμετρη.
Τένις
Μία ώρα τένις, αν και δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητική από πλευράς θερμίδων με μόνο 320, βελτιώνει την αερόβια την ικανότητα και την δύναμη των μυών των ποδιών. Από πλευράς εξοπλισμού μπορείτε να βρείτε ρακέτες μπαλάκια και παπούτσια στα περισσότερα μεγάλα καταστήματα ενώ γήπεδα υπάρχουν παντού. Αρνητικά δεν υπάρχουν αν εξαιρέσει κανείς το χασομέρι κυνηγώντας τα μπαλάκια.
Πεζοπορία-Trekking
Η πεζοπορία είναι το ιδανικό άθλημα για να κάψουμε λίπος επειδή ακριβώς πραγματοποιείται με χαμηλή ένταση και μεγάλη διάρκεια. Το ακριβές ποσό των θερμίδων που καταναλώνονται εξαρτάται από πολλές παραμέτρους όπως σωματικό βάρος και το είδος της διαδρομής. Για 70 kg σωματικό βάρος, ταχύτητα 3 χλμ/ώρα και σε διαδρομή χωρίς ιδιαίτερες υψομετρικές διαφορές μπορείτε να κάψετε έως και 300 θερμίδες την ώρα.
Για να ασχοληθείτε με την πεζοπορία στη φύση, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους διάφορους ορειβατικούς συνδέσμους που διοργανώνουν εκδρομές κάθε σαββατοκύριακο ή να δείτε το παρακάτω site που συγκεντρώνει πληροφορίες από όλους τους συνδέσμους. Στα αρνητικά της πεζοπορίας στη φύση είναι ότι χρειάζεται να δαπανήσει κανείς μια ολόκληρη ημέρα τουλάχιστον για να ακολουθήσει σε μια οργανωμένη εκδρομή (οι σόλο περιηγήσεις ενέχουν κινδύνους).
Tip: Μία φορά ίσον καμία. Για να δούμε αποτελέσματα χρειάζεται τακτική ενασχόληση!

Αρχείο Αναρτήσεων