Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Αλήθειες και ψέμματα για τις δίαιτες

Οι δίαιτες έρχονται και παρέρχονται, ενώ οι αρχές της διατροφής παραμένουν οι ίδιες εδώ και δεκαετίες, με μικρές αλλαγές όσο προχωράει η επιστημονική γνώση. Όταν πρόκειται για δίαιτες συνήθως ακούγονται πολλά και συμπέρασμα δε βγαίνει. Πολλές δίαιτες παρουσιάζονται ως θαυματουργές, με ένα στρατό διασήμων να τις υιοθετούν, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να ευθύνονται για μακροπρόθεσμη πρόσληψη βάρους. Άλλες φορές οι ειδικοί συνιστούν συγκεκριμένες τροφές και άλλες φορές επιχειρηματολογούν εναντίον τους. Η σύγχυση επιτείνεται από την έλλειψη επαρκούς επιστημονικής έρευνας και από το γεγονός ότι τα δημοσιεύματα έρχονται στην επιφάνεια αποσπασματικά.
Όλα τα παραπάνω όμως δεν αλλάζουν το γεγονός, ότι ασχέτως του σωματικού βάρους, ο οργανισμός χριεάζεται ένα μεγάλο αριθμό θρεπτικών στοιχείων και μάλιστα στις σωστές αναλογίες. Η πλειονότητα της τροφής πρέπει να είναι οι υδατάνθρακες και αν μια δίαιτα παραβιάζει αυτόν τον κανόνα τότε μπορεί να υπάρξουν σοβαρές παρενέργειες. Επίσης, αν κάποιος μειώνει δραστικα τα λίπη για λόγους εμφάνισης, επηρρεάζει τη λειτουργία του οργανισμού (π.χ. νευρικό και ανοσοποιητικό σύστημα) που στηρίζεται ακριβώς σε αυτά.
Επομένως όταν διαβάζετε ή ακούτε για διάφορες δίαιτες θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Μην πιστεύετε ό,τι ακριβώς ακούτε!
Μύθος: Οι πρωτεϊνικές δίαιτες συμβάλλουν στην απώλεια βάρους
Αλήθεια:
Πολύ πιθανόν αλλά σίγουρα με ανεπιθύμητες παρενέργειες. Πολλοί από όσους εφαρμόζουν τις πλούσιες σε πρωτεΐνες-φτωχές σε υδατάνθρακες δίαιτες, αναφέρουν σημαντική απώλεια βάρους, αλλά όχι χωρίς κόστος: Εστιάζοντας τη διατροφή σε πρωτεϊνούχες πηγές όπως κρέατα, αυγά, τυρί και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα αυξάνετε τον κίνδυνο καρδιακών προσβολών αφού αυξάνει η πρόσληψη χοληστερόλης. Χωρίς υδατάνθρακες μπορείτε να γίνεται ευερέθιστος, να νιώσετε αδυναμία, ναυτία και μπορείτε να αναπτύξετε κέτωση, μια κατάσταση που οδηγεί σε αρθρίτιδα και πέτρα στα νεφρά.
Μύθος: Η παράλειψη γευμάτων είναι αποτελεσματικός τρόπος δίαιτας
Αλήθεια:
Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο. Αν μένετε νηστικός για πολλές ώρες της ημέρας εμποδίζετε τον οργανισμό να ρυθμίσει αποτελεσματικά το μεταβολισμό. Εκτός του ότι όταν τελικά τρώτε η απορρόφηση είναι μεγαλύτερη, ο οργανισμός μπαίνει σε διαδικασίες έλλειψης τροφής συσσωρεύοντας λίπος και καίγοντας μυϊκό και συνδετικό ιστό.
Μύθος: Δεν πρέπει να τρώμε μετά τις 7 το απόγευμα
Αλήθεια: Δυστυχώς οι θερμίδες δεν φοράνε ρολόι και για αυτό δεν είναι καλή ιδέα να τρώτε ότι βρείτε μπροστά σας αρκεί να μην είναι αργά το απόγευμα. Η συνολική πρόσληψη θερμίδων κατά τη διάρκεια της ημέρα είναι αυτή που καθορίζει το σωματικό μας βάρος. Αν υπάρχει ένα ψήγμα αλήθειας είναι ότι το φαγητό που τρώμε ακριβώς πριν κοιμηθούμε μας επιβαρύνει τον οργανισμό. Κατά τον ύπνο, ο μεταβολισμός μειώνεται και δεν καίμε τις ίδιες θερμίδες με όταν π.χ. εργαζόμαστε.
Μύθος: Μπορείτε να χάσετε γρήγορα βάρος μειώνοντας τις θερμίδες
Αλήθεια: Βάρος δε χάνει κανείς γρήγορα. Όπως και με την παράλειψη γευμάτων, το να μειώσετε δραστικά την πρόσληψη θερμίδων θα οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα. Την αύξηση της απορρόφησης και την αποθήκευση λίπους. Η υγιεινή απώλεια βάρους είναι μια πολύ αργή διαδικασία και εκτός από έλεγχο των θερμίδων χρειάζεται άσκηση για να ενεργοποιηθεί ο μεταβολισμός και αλλάξει το ισοζύγιο των θερμίδων.
Μύθος: Για όλα φταίει το λίπος
Αλήθεια: Πιθανόν να φταίει αλλά όχι πάντα. Μπορεί να φταίει το αλκοόλ, τα αναψυκτικά, τα γλυκά ή ακόμα και ο καθιστικός τρόπος ζωής. Τα τρία πρώτα ευθύνονται για την αθρόα εισροή θερμίδων στον οργανισμό όταν τα καταναλώνετε σε τακτική βάση και το τελευταίο για την αποθήκευση τους με τη μορφή λίπους.
Μύθος: Για όλα φταίει το λίπος ΙΙ
Αλήθεια: Το λίπος φταίει για πολλά πράγματα αλλά υπάρχουν και λίπη που είναι απαραίτητα και αναντικατάστατα συστατικά της διατροφής μας. Γενικότερα τα φυτικά έλαια είναι προτιμότερα ως πηγές λιπαρών οξέων για τον οργανισμό σε σχέση με τα ζωικά. Πολύς λόγος γίνεται τελευταία και για τα Ω3 λιπαρά που θεωρούνται σχεδόν θαυματουργά για τον οργανισμό. Πηγές Ω3 λιπαρών είναι το ελαιόλαδο, ο Σολωμός και φρούτα όπως το αβοκάντο.
Μύθος: Αν γυμνάζεστε μπορείτε να τρώτε ό,τι και όσο θέλετε
Αλήθεια:
Αν γυμνάζεστε και τρώτε ό,τι και όσο θέλετε απλώς είναι καλύτερα από το να μη γυμνάζεστε και να τρώτε ότι και όσο θέλετε. Το καλύτερο καθεστώς όμως είναι να τρώτε υγιεινά και να γυμνάζεστε. Σε ότι αφορά τις ποσότητες του φαγητού αυτές θα πρέπει να είναι ρυθμισμένες στο σωματικό βάρος και τις γενικότερες ανάγκες. Με δεδομένη άσκηση, είδος και ποσότητα τροφών μπορείτε να παρακολουθείτε τον οργανισμό σας να παίρνει ή χάνει βάρος και να κάνετε αντίστοιχες προσαρμογές.
Μύθος: Υπάρχουν καλές και κακές δίαιτες
Αλήθεια: Υπάρχουν δίαιτες της μόδας, ήτοι καλές και δίαιτες ντεμοντέ, ήτοι κακές. Η αλήθεια είναι ότι οι δίαιτες έρχονται και παρέρχονται, ενώ οι αρχές της διατροφής παραμένουν οι ίδιες εδώ και δεκαετίες, με μικρές αλλαγές όσο προχωράει η επιστημονική γνώση. Το πιο αποδεκτό πρότυπο διατροφής είναι η περίφημη τροφική πυραμίδα, που μπορείτε να βρείτε εδώ, ενώ η σωματική άσκηση είναι μονίμως στη μόδα για τη προσφέρει ουσιαστικά, χειροπιαστά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Αρχείο Αναρτήσεων