Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Η ακατάστατη διατροφή

Μπορεί ο σύγχρονος τρόπος ζωής να μας αναγκάζει να μην τρώμε σωστά, πάντα όμως υπάρχουν τρόποι να το καταφέρουμε, αρκεί να προσπαθήσουμε λίγο παραπάνω.
H εικόνα της οικογένειας που μαζεύεται μεσημέρι - βράδυ γύρω από το τραπέζι για να απολαύσει το μαγειρεμένο φαγητό ανήκει –με βεβαιότητα– στο παρελθόν. Σήμερα οι ρυθμοί της ζωής, οι ώρες εργασίας που συχνά ξεπερνούν τις οχτώ αλλά και το καθημερινό άγχος έχουν οδηγήσει τους περισσότερους από εμάς στην ακατάστατη διατροφή.

Το πρόβλημα
Η ακατάστατη διατροφή χαρακτηρίζεται από πολύ αραιά και πολύ μεγάλα γεύματα. Ένας άνθρωπος που δεν τρώει σωστά προτιμάει τροφές με αυξημένη περιεκτικότητα σε αλάτι ή σε κορεσμένα λιπαρά, καθώς, επειδή γευματίζει αραιά, συχνά αναζητά όχι μόνο μεγάλη ποσότητα φαγητού αλλά και έντονη γεύση. Έτσι συχνά επιλέγει τηγανητά και συσκευασμένες τροφές.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της άστατης διατροφής είναι το ακατάπαυστο τσιμπολόγημα, αφού μπισκότα, γαριδάκια και κάθε είδους συσκευασμένα τρόφιμα καταναλώνονται σωρηδόν μέσα στη μέρα, και κυρίως εν ώρα εργασίας. Οι έρευνες ωστόσο έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι με καθημερινά φορτωμένο ωράριο αδυνατούν να ακολουθήσουν μια προγραμματισμένη διατροφή ακόμη και τις ώρες που βρίσκονται στο σπίτι.
Σύμφωνα με στοιχεία μάλιστα, η ακατάστατη διατροφή αφορά περισσότερο τους άντρες, δεδομένου ότι δεν δίνουν την ίδια σημασία με τις γυναίκες στην εικόνα και την υγεία τους, άρα και κατ’ επέκταση στη διατροφή τους.

Βρείτε τους υπεύθυνους
Για την ακατάστατη διατροφή και την έλλειψη ποιότητας στο φαγητό μας ευθύνεται κατά πολύ ο τρόπος ζωής και το έντονο στρες, που μας αναγκάζουν να θέσουμε τη διατροφή μας σε δεύτερη μοίρα στην καθημερινότητά μας. Έτσι γινόμαστε έρμαια των περιστάσεων και των πειρασμών που προκύπτουν από τον περίγυρο αλλά και από τις διάφορες διαφημίσεις τροφίμων που μας βομβαρδίζουν διαρκώς παρουσιάζοντας ανθυγιεινές και θερμιδογόνες επιλογές μεν, ιδιαίτερα θελκτικές στο μάτι και το αφτί μας δε. Καθόλου ασήμαντη αιτία είναι τέλος και η συναισθηματική φόρτιση, η οποία πολλές φορές οδηγεί στην ανεξέλεγκτη κατανάλωση φαγητού.

Δυσάρεστες οι συνέπειες
Η ακατάστατη διατροφή μπορεί να επιφέρει πολύ σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία μας, με πρώτη την αύξηση του βάρους, η οποία μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην παχυσαρκία. Η κατάσταση αυτή αποτελεί προδιαθεσικό παράγοντα για τη δημιουργία και εγκατάσταση χρόνιων νόσων όπως ο σακχαρώδης διαβήτης και οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Από τους κινδύνους δεν λείπει και η πιθανότητα εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου, καθώς η άτακτη διατροφή που περιλαμβάνει την κατανάλωση επιλογών πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά και αλάτι έχει συσχετιστεί άμεσα με την εμφάνιση καρκίνου του παχέος εντέρου.

Οι τρόποι αντιμετώπισης
Λύστε ή τουλάχιστον περιορίστε σημαντικά το πρόβλημα της ακατάστατης διατροφής:

1. Με τακτικά γεύματα και ισορροπημένη διατροφή, προσαρμοσμένη στο καθημερινό σας πρόγραμμα. Φροντίστε να λαμβάνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας τακτικά γεύματα όπως ένα τοστ, ένα γιαούρτι, ένα παστέλι ή μία μπάρα δημητριακών. Έτσι θα προσλάβετε ενέργεια, θα αποφύγετε την κατανάλωση πολύ μεγάλων γευμάτων και θα βοηθήσετε την ομαλή λειτουργία του πεπτικού σας συστήματος.
2. Με την αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών (φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά ολικής άλεσης) αλλά και τροφίμων όπως το κεφίρ, το ξινόγαλα αλλά και το γιαούρτι εμπλουτισμένο με μπιφιδο-βακτήρια Actiregularis, που βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Έχετε υπόψη σας ότι ο μικροβιακός πληθυσμός του εντέρου παίζει καθοριστικό ρόλο στη συνολική υγεία του οργανισμού.
3. Με τη μείωση της κατανάλωσης αλατιού. Η αυξημένη κατανάλωση αλατιού μπορεί να δημιουργήσει ελκωτικές καταστάσεις και να αυξήσει τον κίνδυνο υπέρτασης αλλά και εμφάνισης καρκίνου του στομάχου.
4. Με τη μείωση της κατανάλωσης τροφών πλούσιων σε κορεσμένα και υδρογονωμένα λιπαρά οξέα. Η υψηλή κατανάλωση τόσο ζωικών λιπαρών όσο και επεξεργασμένων και συσκευασμένων τροφίμων μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για την υγεία μας.

Tips
Αν διαπιστώσετε ότι η διατροφή σας προκαλεί προβλήματα στην υγεία σας, απευθυνθείτε σε έναν διατροφολόγο ώστε να ξεκινήσετε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα. Το ίδιο συνιστάται και αν αντιμετωπίζετε συχνά στομαχικές ή εντερικές διαταραχές.

Αρχείο Αναρτήσεων