Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Τα λιπίδια καταστρέφουν τη καρδιά

Σε χαμηλότερα επίπεδα της “καλής” χοληστερίνης (HDL-C), καθώς και υψηλότερα επίπεδα τριγλυκεριδίων, σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακής νόσου, εμφράγματος ή εγκεφαλικού, οδηγεί η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων κατεργασμένων ή έτοιμων τροφίμων που περιέχουν ζάχαρη.
Σε μία προσπάθεια να ασκηθεί πίεση στις εταιρείες τροφίμων, προκειμένου να παράγουν πιο υγιή προϊόντα, εκτός από μία σειρά μελετών που έχουν διενεργηθεί, σε ορισμένες πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής έχουν επιβληθεί φόροι στην κατανάλωση αναψυκτικών που περιέχουν ζάχαρη, ώστε να καλυφθούν τα ιατρικά έξοδα που σχετίζονται με την παχυσαρκία.
Η προσθήκη γλυκαντικών ουσιών στα αναψυκτικά και τα ποτά τις τελευταίες δεκαετίες έχει αυξήσει αισθητά την ημερήσια κατανάλωση ζάχαρης και θερμίδων, σύμφωνα με τη νέα έρευνα που είναι η πρώτη που εξέτασε την επίπτωση της ζάχαρης στα επίπεδα του λίπους στο αίμα.
Έχοντας μελετήσει τις διατροφικές συνήθειες περισσοτέρων από 6.100 ενηλίκων, του κατέταξαν σε κατηγορίες ανάλογα με την κατανάλωση ζάχαρης και τα επίπεδα της χοληστερίνης τους. Από την έρευνα διαπιστώθηκε πως, κατά μέσο όρο, το 16% των ημερήσιων θερμίδων των καταναλωτών προερχόταν από τα πρόσθετα γλυκαντικά στα τρόφιμα και τα ποτά, έναντι μόνο 10,6% τη διετία 1977-78.
Κατά μέσο όρο, η ομάδα εκείνων που έκαναν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, υπολογίστηκε πως έτρωγε 46 κουταλάκια ζάχαρης-γλυκαντικών καθημερινά, ενώ όσοι είχαν τη χαμηλότερη κατανάλωση, έτρωγαν μόνο τρία κουταλάκια ζάχαρης την μέρα. Παράλληλα, διαπιστώθηκε πως τα μέσα επίπεδα της «καλής» χοληστερίνης ήταν χαμηλότερα σε όσους κατανάλωναν περισσότερη ζάχαρη, ενώ, αντίθετα, στην ίδια ομάδα ήταν υψηλότερη η παρουσία τριγλυκεριδίων, καθώς και η αναλογία τριγλυκεριδίων προς «καλή» χοληστερίνη.
«Είναι σημαντικό για την μακροπρόθεσμη υγεία των ανθρώπων να αρχίσουν να κοιτάνε πόση πρόσθετη ζάχαρη τρώνε και να βρουν τρόπους να την μειώσουν», δήλωσε η Μίριαμ Βος, επικεφαλής της έρευνας.
Η κατανάλωση ζάχαρης, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Καρδιολογικό Σύλλογο, πρέπει να περικοπεί δραματικά. Ειδικότερα, στις γυναίκες συστήνεται να μην καταναλώνουν περισσότερες από 100 θερμίδες από πρόσθετη κατεργασμένη ζάχαρη, ποσότητα που ισοδυναμεί με έξι περίπου κουταλάκια την ημέρα (25 γραμμάρια). Οι άνδρες, αντίστοιχα, δεν πρέπει να καταναλώνουν περισσότερες από 150 θερμίδες ή εννέα κουταλάκια ζάχαρης την ημέρα (37,5 γραμμάρια).
Οι αμερικανικές ενώσεις παραγωγών αναψυκτικών και ποτών, από την πλευρά τους, δεν αναγνωρίζουν ότι τα ποτά με ζάχαρη αποτελούν ξεχωριστό παράγοντα κινδύνου για την υγεία, είτε για καρδιοπάθεια είτε για παχυσαρκία.
Η αμερικανική επιστημονική έρευνα, που διενεργήθηκε υπό τη δρα Μίριαμ Βος της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου Έμορι της Ατλάντα, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου.

Αρχείο Αναρτήσεων