Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Που οφείλεται η παχυσαρκία

Αν δεν παχαίνετε σταδιακά τα τελευταία χρόνια ανήκετε στους τυχερούς. Οπως τονίζουν οι επιστήμονες, είναι μάλλον δύσκολο να διατηρήσουμε το βάρος μας χωρίς να κάνουμε δίαιτα στις σύγχρονες κοινωνίες... και αυτό διότι η πρόσβαση στο φαγητό και ο τρόπος ζωής μας έχουν αλλάξει δραματικά. Για παράδειγμα, το αυξημένο στρες μάς κάνει να τρώμε περισσότερο. Παράλληλα, η πίεση στη δουλειά και τα εξαντλητικά ωράρια δεν μας επιτρέπουν να απολαύσουμε μικρά, συχνά και υγιεινά γεύματα. Επιπλέον, οι γευστικές λιχουδιές (προπαρασκευασμένες, πλούσιες σε θερμίδες αλλά ταυτόχρονα μια εύκολη και πρακτική λύση όταν η πείνα καταλαμβάνει το σώμα μας) μας χορταίνουν πρόσκαιρα, αλλά δεν προσφέρουν στον οργανισμό μας όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που εκείνος χρειάζεται.Πώς θα διορθώσετε την κατάσταση; Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσετε το πρόβλημα και να εντοπίσετε τα σημεία τα οποία μπορείτε να αλλάξετε. Κάντε στον εαυτό σας τις δέκα ερωτήσεις που ακολουθούν και ανάλογα με τις απαντήσεις που θα δώσετε, λάβετε τα μέτρα σας!
1. Πόσο ζεστό είναι το σπίτι σας; Κυκλοφορείτε ακόμη και τον χειμώνα χωρίς να φοράτε κάλτσες; Αν απαντήσατε ναι: Ερευνες δείχνουν ότι όσοι ζουν σε πολύ ζεστά σπίτια έχουν σχεδόν τις διπλάσιες πιθανότητες να καταλήξουν παχύσαρκοι. Αυτό συμβαίνει μάλλον διότι καίνε λιγότερες θερμίδες. Οταν το σώμα μας εκτίθεται στο κρύο, ο οργανισμός μας καίει λίπος για να ζεσταθεί, άρα ο μεταβολισμός μας αυξάνεται.
2. Οδηγείτε για να πάτε στη δουλειά; Αν απαντήσατε ναι: Η οδήγηση είναι ίσως η συνήθεια που μας παχαίνει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Μάλιστα, όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι κατά μέσο όρο 13% πιο αδύνατοι από όσους επιμένουν να μπαίνουν κάθε πρωί στο αυτοκίνητό τους. Επιπλέοον, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι όσοι προτιμούν το μετρό ή το λεωφορείο συνήθως είναι πιο αθλητικοί: κάνουν τζόκινγκ, χρησιμοποιούν ποδήλατο και σε αυτές τις περιπτώσεις το ενδεχόμενο να παχύνουν μειώνεται στο μισό. Αν, λοιπόν, πρέπει αναγκαστικά να σταθείτε πίσω από το τιμόνι, διαλέξτε ένα ποδήλατο και καθιερώστε τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα -υπάρχει άλλωστε και το Σαββατοκύριακο- μια μισάωρη ποδηλατάδα. Ετσι θα γλιτώσετε την αύξηση του βάρους.
3. Πιστεύετε ότι στη ζωή σας δεν υπάρχουν αρκετά πράγματα που να σας κάνουν να νιώσετε χαρά ή έστω να προκαλούν το ενδιαφέρον σας;Αν απαντήσατε ναι: Σε ένα πρόσφατο συνέδριο αφιερωμένο στην ευτυχία που πραγματοποιήθηκε στην Αυστραλία, οι επιστήμονες τόνισαν ότι το μυστικό για να αποφύγουμε την αύξηση του βάρους μας είναι να βρούμε και να εντάξουμε στη ζωή μας πράγματα και συνήθειες που έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το φαγητό. Ετσι θα σταματήσουμε να τρώμε για... συναισθηματικούς λόγους και θα χρησιμοποιούμε το φαγητό για τους σωστούς: για να προσφέρουμε τα απαραίτητα «καύσιμα» στον οργανισμό μας.
4. Ο φίλος σας έχει δυσκολίες στη δουλειά, αλλά εσείς πήρατε αύξηση. Αποφεύγετε να το αναφέρετε ώστε να μην αισθανθεί άσχημα;Αν απαντήσατε ναι: Σας αρέσει να ευχαριστείτε τον κόσμο γύρω σας, αλλά σύμφωνα με έρευνα αμερικανικού πανεπιστημίου, όταν βάζετε τις ανάγκες των άλλων πιο ψηλά από τις δικές σας, αυξάνετε τις πιθανότητες της υπερφαγίας, ειδικά όταν βρίσκεστε με κόσμο. Η κοινωνική αρμονία για την οποία τόσο πολύ πασχίζετε, λένε οι ειδικοί, μπορεί να σας οδηγήσει στο να μην μπορείτε να αρνηθείτε όταν σας προσφέρουν φαγητό. Το μυστικό είναι να θυμάστε πως, ενώ είναι καλό να είστε ευγενικοί με τους γύρω σας, είναι εξίσου σημαντικό να κάνετε τις σωστές επιλογές για τον εαυτό σας.
5. Πρέπει στη ζωή σας να λαμβάνετε καθημερινά δεκάδες αποφάσεις, από τα πιο σοβαρά ώς τα πιο ασήμαντα πράγματα; Αν απαντήσατε ναι: Μάλλον ανήκετε σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων που έχουν επωμιστεί πολλές ευθύνες και τώρα πια η θέλησή σας έχει πέσει σημαντικά. Η ενέργεια που καταναλώνετε ώστε να πάρετε αυτές τις αποφάσεις είναι η ίδια που θα έπρεπε να χρησιμοποιείτε ώστε να βάζετε τα όρια και να ικανοποιείτε τις ανάγκες σας. Η λύση: περιορίστε τα ανούσια διλήμματα που βάζετε στον εαυτό σας: για παράδειγμα, όταν ψωνίζετε στο σούπερ μάρκετ αγοράστε το ίδιο γάλα κάθε φορά. Δεύτερον: σταματήστε να προσπαθείτε να τα καταφέρετε όλα ταυτόχρονα. Τρίτον: θέστε απλούς και ρεαλιστικούς στόχους κάθε μέρα (ακόμη και όσον αφορά τη διατροφή σας) και προσπαθήστε να τους πετύχετε. Οταν αυτό συμβεί, επιβραβεύστε τον εαυτό σας.
6. Νιώθετε πολύ συχνά ότι έχετε στρες; Αν απαντήσατε ναι: Καθηγητές του πανεπιστήμιου Γέιλ των ΗΠΑ μας λένε πως, όταν τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό αυξάνονται, ενεργοποιείται ένα συγκεκριμένο σημείο του εγκεφάλου που μας κάνει να αναζητούμε κάτι με υψηλά λιπαρά ή με πολλή ζάχαρη. Η καταπολέμηση του στρες είναι και σε αυτήν την περίπτωση το μυστικό. Αν παρ' όλα αυτά, βρίσκετε δύσκολο τον έλεγχο, το κλειδί είναι να τρώτε μικρά και τακτικά γεύματα, ώστε να διατηρήσετε σε σταθερό επίπεδο το σάκχαρο στο αίμα σας.
7. Χρησιμοποιείτε συχνά το iPhone, το iPad ή το laptop σας τα βράδια;Αν απαντήσατε ναι: Σε πείραμα που έγινε σε ποντίκια, οι ειδικοί ανακάλυψαν πως εκείνα που ήταν εκτεθειμένα στο φως το βράδυ πάχυναν κατά 50% περισσότερο από όσα έμεναν στο σκοτάδι, ακόμη και αν και οι δύο ομάδες λάμβαναν την ίδια ποσότητα φαγητού και ασκούνταν τον ίδιο χρόνο. Το φως στο οποίο ήταν εκτεθειμένα ήταν αντίστοιχο με εκείνο που εκπέμπει μια ανοιχτή τηλεόραση σε ένα σκοτεινό υπνοδωμάτιο. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να κλείνουμε την τηλεόραση ή το κομπιούτερ μία ώρα πριν πέσουμε για ύπνο.
8. Είναι Πέμπτη και το τηλέφωνο χτυπά για να σας καλέσουν σε μια εκδρομή το Σαββατοκύριακο. Θα πάτε; Αν απαντήσατε ναι: Ακούγεται διασκεδαστικό! Δυστυχώς όμως οι παρορμητικοί τύποι είναι εκείνοι που κινδυνεύουν πιο πολύ από όλους τους άλλους να παχύνουν. Λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι οι παρορμητικοί τύποι δεν συνηθίζουν να οργανώνουν τα γεύματα της ημέρας ούτε να κάνουν μια λίστα με τις υγιεινές τροφές, τα φρούτα και τα λαχανικά που κατανάλωσαν μέσα στην εβδομάδα. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν μάλλον όσοι μόλις πεινάσουν θα ανατρέξουν στη λίστα με τα… delivery ή θα οργανώσουν μια έξοδο στο κοντινό εστιατόριο. Διαλέγοντας τροφές όπως κοτόπουλο, δημητριακά, τυρί κότατζ, αβγά, πλήρες γάλα... θα αυξήσετε τα ποσοστά της ντοπαμίνης, μιας ουσίας του εγκεφάλου που μας βοηθά να μειώσουμε τις παρορμητικές ενέργειες.
9. Πίνετε αναψυκτικά light;Αν απαντήσατε ναι: Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά σύμφωνα με αμερικανική έρευνα όσοι προτίμησαν τα light αναψυκτικά αύξησαν το βάρος τους κατά 70% μέσα σε διάστημα μίας δεκαετίας, σε σχέση με όσους έπιναν κανονικά ροφήματα. Μπορεί το γιατί να είναι ακόμη αδιευκρίνιστο, πάντως αν ανησυχείτε για το βάρος σας, είναι μάλλον προτιμότερο να αναζητήσετε ένα διαφορετικού τύπου ποτό, όπως το πράσινο τσάι.
10. Τελειώνετε πάντα το φαγητό σας πριν από όλους τους άλλους στο τραπέζι;Αν απαντήσατε ναι: Εκείνοι που τρώνε γρήγορα είναι κατά 11% πιο γεμάτοι από όσους τρώνε αργά, λένε οι ειδικοί. Ιδανικά, ένα γεύμα θα πρέπει να διαρκεί είκοσι λεπτά. Για να το πετύχετε, δώστε την προσοχή σας σε ό,τι τρώτε, γευτείτε το καλά, προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τα διαφορετικά υλικά, μασήστε καλά και μετατρέψτε το γεύμα σας σε μια μοναδική εμπειρία.

Αρχείο Αναρτήσεων