Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Η σοκολάτα ίσως μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού

Η τακτική κατανάλωση σοκολάτας μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού στους άνδρες, σύμφωνα με μια σουηδική μελέτη.
Οι ερευνητές που δημοσίευσαν τα συμπεράσματα της μελέτης τους στην επιθεώρηση Νευρολογία (“Neurology”) διαπίστωσαν ότι από τους περισσότερους από 37.000 άνδρες των οποίων η υγεία παρακολουθήθηκε επί μια δεκαετία, εκείνοι που κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες σοκολάτας διέτρεχαν κατά 17% μικρότερο κίνδυνο να υποστούν εγκεφαλικό σε σχέση με εκείνους που δεν ενέδιδαν στο γλύκισμα.
Η μελέτη δεν είναι η πρώτη που συνδέει την κατανάλωση σοκολάτας με τα οφέλη για το καρδιοαγγειακό σύστημα καθώς αρκετές έρευνες στο παρελθόν έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι λάτρεις της σοκολάτας κινδυνεύουν λιγότερο από καρδιακή νόσο και εγκεφαλικό.
“Η ευεργετική επίδραση (στον οργανισμό) από την κατανάλωση σοκολάτας αναφορικά με το εγκεφαλικό μπορεί να συνδέεται με τα φλαβονοειδή που περιέχει», γράφει η επικεφαλής της μελέτης Σουζάνα Λάρσον του Karolinska Institute της Στοκχόλμης.
Μια άλλη μελέτη που πραγματοποίησε η ίδια τον περασμένο χρόνο κατέληξε σε παρεμφερή συμπεράσματα για τις γυναίκες.
Τα φλαβονοειδή- -μια κατηγορία αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχεται σε φρούτα, λαχανικά, στη μαύρη σοκολάτα και στο κόκκινο κρασί- μπορεί να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην αρτηριακή πίεση, τα επίπεδα της χοληστερόλης και την αγγειακή λειτουργία, σύμφωνα με μελέτες.
Για τις ανάγκες της έρευνας, 37.000 Σουηδοί ηλικίας 49 με 75 κατέγραψαν τη συχνότητα με την οποία καταναλώνουν σοκολάτα και άλλα τρόφιμα. Μέσα στην επόμενη δεκαετία, 1.995 από αυτούς υπέστησαν για πρώτη φορά εγκεφαλικό.
Ανάμεσα στο 25% εκείνων που ανέφεραν την περισσότερη κατανάλωση σοκολάτας, το ποσοστό των εγκεφαλικών επεισοδίων που σημειώθηκαν ήταν 73% ανά 100.000 άνδρες τον χρόνο–σε σύγκριση με ποσοστό 85% ανά 100.000 που ισχύει για τους άνδρες που κατανάλωναν την μικρότερη ποσότητα σοκολάτας.
Η ομάδα της Λάρσον έλαβε υπ’ όψιν τις πληροφορίες που αφορούν άλλους παράγοντες, όπως το βάρος των ανδρών και άλλες διατροφικές τους συνήθειες, το αν ήταν καπνιστές και αν είχαν υπέρταση. Ακόμη και λαμβανομένων υπ΄όψιν αυτών των παραγόντων, οι άνδρες που κατανάλωναν την περισσότερη σοκολάτα διέτρεχαν 17% μικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό.
Ωστόσο, άλλοι ερευνητές επισημαίνουν ότι καμία μελέτη μέχρι σήμερα δεν έχει αποδείξει ότι η σοκολάτα είναι η αιτία για τον μειωμένο κίνδυνο για εγκεφαλικό.
Όπως υποστηρίζει ο Ρίτσαρντ Λίμπμαν, αντιπρόεδρος του τμήματος Νευρολογίας στο Cushing Neuroscience Institute στο Μανχάσετ της Νέας Υόρκης, η θεωρία ότι τα φλαβονοειδή μπορεί να έχουν θετικό αντίκτυπο παραμένει απλά μια θεωρία, ενώ μια ευρεία κατηγορία πολύ πιο υγιεινών τροφίμων επίσης περιλαμβάνουν φλαβονοειδή–όπως τα μήλα, τα λάχανα, τα μπρόκολα, η σόγια και τα καρύδια.
«Δεν μπορεί να αρχίσουμε να συμβουλεύουμε τον κόσμο να καταναλώνει σοκολάτα με βάση αυτό. Αναλογιστείτε τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν, όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης τύπου 2», σημειώνει ο ίδιος.
Ερωτήσεις & απαντήσεις:
Ποια είναι τα ωφέλιμα και ποια τα βλαβερά συστατικά της σοκολάτας; Η σοκολάτα προέρχεται από τους καρπούς του δέντρου Theobroma cacao (στα ελληνικά «τροφή των θεών»), γνωστό ως κακαόδεντρο. Τα επιστημονικά δεδομένα που έχουμε σήμερα δείχνουν ότι περιέχει αρκετά σημαντικά συστατικά, όπως υδατάνθρακες, απαραίτητα αμινοξέα (π.χ. τυροσίνη), μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά. Έχει όμως και λιπαρά, στην πλειονότητά τους «κακά» κορεσμένα και λιγότερα μονοακόρεστα. Σημαντικό πλεονέκτημα της μαύρης σοκολάτας είναι ότι η δεν περιέχει πολλή χοληστερίνη (μόλις 8 mg ανά 100 γρ.). Περιέχει και καφεΐνη, περίπου όση ένα φλιτζανάκι ελληνικός καφές.
Έχει και η σοκολάτα αντιοξειδωτικά, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά; Η μαύρη σοκολάτα έχει γίνει σήμερα αντικείμενο έντονου επιστημονικού ενδιαφέροντος λόγω του πραγματικά υψηλού αντιοξειδωτικού της περιεχομένου, κυρίως σε πολυφαινόλες, που βρίσκουμε και στο πράσινο τσάι, το κόκκινο κρασί, με θετικότατες επιδράσεις για την υγεία του οργανισμού. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να συγκριθεί με τρόφιμα όπως το πράσινο τσάι, τα φρούτα και τα λαχανικά, καθώς σε αντίθεση με αυτά περιέχει λιπαρά, χοληστερίνη και πολύ περισσότερες θερμίδες. Ως εκ τούτου, προκειμένου να προσλάβει κανείς πολλά αντιοξειδωτικά συστατικά από τη σοκολάτα, είναι αναγκασμένος να προσλάβει παράλληλα πολλές θερμίδες και λιπαρά.
Γιατί θεωρείται ότι ένα κομμάτι σοκολάτα μας φτιάχνει τη διάθεση; Η σοκολάτα περιέχει απαραίτητα αμινοξέα, όπως η τυροσίνη, η οποία σχετίζεται και με την καλύτερη διάθεση που μπορεί να έχουμε μετά την κατανάλωσή της. Αν μάλιστα προσθέσουμε και ουσίες όπως η θεοβρωμίνη και η φαινυλαιθυλαμίνη, που επιδρούν θετικά στο νευρικό σύστημα, τότε εξηγείται εν μέρει γιατί η σοκολάτα σχετίζεται με αντικαταθλιπτική δράση, αλλά και γιατί μπορεί σε κάποιους να προκαλεί εξάρτηση.
Πόση σοκολάτα να τρώμε; Είναι αλήθεια πως η σοκολάτα, εκτός από τροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, είναι και ένα προϊόν με υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο και πολλές θερμίδες. Γι’ αυτό και η υπερβολή βλάπτει. Ο καθένας από εμάς, ακόμα και όποιος βρίσκεται σε δίαιτα απώλειας βάρους, μπορεί να εντάξει ένα μικρό κομμάτι σοκολάτας στο καθημερινό του υγιεινό πρόγραμμα διατροφής ή, αν προτιμά, μια μικρή σοκολάτα ως το εβδομαδιαίο γλυκό του. Απολαύστε τη σοκολάτα με μέτρο και να θυμάστε πως η υπερβολή οδηγεί στο να γευόμαστε την… πικρή πλευρά του χαρακτήρα της.
Με πόσες θερμίδες μας επιβαρύνει; Εκατό γραμμάρια, δηλαδή μια μεσαία σοκολάτα του εμπορίου, μας δίνουν περίπου 543 θερμίδες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανάλογα με την περιεκτικότητα σε κακάο διαφοροποιούνται ελαφρώς και οι θερμίδες από σοκολάτα σε σοκολάτα.

Αρχείο Αναρτήσεων