Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Το τυρί πιο υγειινό απο το βούτυρο

Γιατροί και διατροφολόγοι συνιστούν εδώ και χρόνια την αποφυγή κατανάλωσης πολλών ζωικών λιπαρών προκειμένου να διατηρείται η αποκαλούμενη «κακή» LDL χοληστερόλη σε… καλά επίπεδα. Ωστόσο μια νέα μελέτη ειδικών του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης «αθωώνει» τα λιπαρά των τυριών αναφέροντας ότι δεν είναι τόσο κακά όσο αυτά που περιέχονται στο βούτυρο.

Τυρί εναντίον βουτύρου: σημειώσατε 1

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «American Journal of Clinical Nutrition» η καθημερινή κατανάλωση τυριού επί έξι εβδομάδες συνδεόταν με χαμηλότερη LDL χοληστερόλη σε σύγκριση με την κατανάλωση αντίστοιχων ποσοτήτων βουτύρου για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Συγχρόνως όταν οι εθελοντές κατανάλωναν καθημερινά τυρί δεν είχαν υψηλότερη «κακή» χοληστερόλη από όταν ακολουθούσαν μια «φυσιολογική» διατροφή που περιείχε μικρότερες ποσότητες τυριού.

Προκειμένου να καταλήξουν σε αυτά τα συμπεράσματα οι ερευνητές διερεύνησαν την επίδραση που είχε το τυρί και το βούτυρο στους παράγοντες κινδύνου για καρδιοπάθεια, όπως η «καλή» HDL χοληστερόλη, η «κακή» LDL χοληστερόλη καθώς και τα επίπεδα ολικής χοληστερόλης.

Σύγκριση των εθελοντών με τον… εαυτό τους

Παρακολουθήθηκαν 50 άτομα – ο κάθε εθελοντής μπήκε σε πρόγραμμα ελεγχόμενης δίαιτας και προσέθετε μια συγκεκριμένη ποσότητα τυριού ή βουτύρου καθημερινά στη διατροφή του. Στο πλαίσιο της μελέτης το κάθε άτομο συγκρινόταν με τον… εαυτό τουֺ αυτό σημαίνει ότι οι ερευνητές διερευνούσαν στο ίδιο άτομο τις αλλαγές που επέφερε κάθε φορά το διαφορετικό μοντέλο διατροφής.

Οι εθελοντές κατανάλωναν τυρί ή βούτυρο που προέρχονταν από αγελαδινό γάλα σε ποσότητες οι οποίες αντιστοιχούσαν στο 13% της ημερήσιας κατανάλωσης ενέργειας από λίπος. Το κάθε διατροφικό μοντέλο ακολουθείτο επί έξι εβδομάδες – έξι εβδομάδες διατροφή «πλούσια» σε τυρί και έξι εβδομάδες διατροφή «πλούσια» σε βούτυρο. Μεταξύ αυτών των περιόδων υπήρχε ένα διάλειμμα δύο εβδομάδων κατά το οποίο το άτομο ακολουθούσε συμβατική διατροφή χωρίς προσθήκη βουτύρου ή τυριού.

Όπως προέκυψε, παρά το γεγονός ότι η προσθήκη τόσο τυριού όσο και βουτύρου στη διατροφή αύξανε το συνολικό ποσοστό ημερήσιας πρόσληψης λιπαρών, όταν οι εθελοντές κατανάλωναν τυρί δεν εμφάνισαν αύξηση της «κακής» LDL χοληστερόλης. Δεν φάνηκε να ισχύει το ίδιο όταν έτρωγαν καθημερινά επί έξι εβδομάδες βούτυρο. Σε αυτήν την περίπτωση η LDL χοληστερόλη των εθελοντών αυξήθηκε κατά 7% κατά μέσο όρο.

Οι λόγοι της… αθώωσης

Οι ερευνητές δεν μπορούν να καταλήξουν στο γιατί το τυρί φαίνεται να είναι πιο «αθώο» από το βούτυρο σε ό,τι αφορά τη χοληστερόλη. Υποθέτουν ότι ένας από τους λόγους είναι η αυξημένη περιεκτικότητά του σε ασβέστιο το οποίο, σύμφωνα με προηγούμενες μελέτες, ενισχύει την απομάκρυνση του λίπους από τον οργανισμό μέσω του πεπτικού συστήματος. Μια άλλη πιθανή εξήγηση αφορά τη μεγάλη ποσότητα πρωτεΐνης που περιέχεται στα τυριά καθώς και τη διαδικασία ζύμωσης για την παρασκευή τους – και οι δύο αυτοί παράγοντες πιστεύεται ότι επηρεάζουν τον τρόπο πέψης του τυριού σε σύγκριση με το βούτυρο.

Πάντως σχολιάζοντας τα νέα αποτελέσματα η δρ Ελίζαμπεθ Τζάκσον, επίκουρη καθηγήτρια Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν που δεν ενεπλάκη στη μελέτη, τόνισε ότι τα καινούργια ευρήματα δεν πρέπει να αποτελέσουν δικαιολογία για κατανάλωση απεριόριστων ποσοτήτων τυριού. «Η βασική συμβουλή είναι μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως και σχετικώς «φτωχή» σε λιπαρά. Και το τυρί πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο» σημείωσε η ειδικός.

Αρχείο Αναρτήσεων