Καρδιολογικό Βήμα

Πρόληψη και θεραπεία καρδιοπαθειών

Τα λιπαρα ψαρια προστατευουν τη καρδια

Η αυξημένη κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, που υπάρχουν κυρίως στα «παχιά» ψάρια, συμβάλλει στην πρόληψη των εμφραγμάτων, ενώ τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα που υπάρχουν σε φυτικά έλαια και καρύδια βοηθούν στο να παραμείνει η αρτηριακή πίεση σε χαμηλά επίπεδα, αναφέρουν δύο διεθνείς ομάδες επιστημόνων. Μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Circulation», την οποία εκδίδει η Αμερικανική Εταιρεία Καρδιάς (ΑΗΑ), έδειξε ότι η αυξημένη κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ελαττώνει τον κίνδυνο εμφράγματος κατά 59%. Στη σχετική μελέτη συμμετείχαν ασθενείς που είχαν πάθει έμφραγμα και υγιείς εθελοντές, εξήγησε η επικεφαλής ερευνήτρια δρ Χάνια Κάμπος, λέκτορας Διατροφής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ. Οι εθελοντές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια διατροφής, ενώ υποβλήθηκαν και σε μέτρηση των επιπέδων του άλφα-λινολεϊκού οξέος (είναι ένα από τα κυριότερα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα) στο σωματικό λίπος τους. Τα άλλα τρόφιμα Προγενέστερες μελέτες είχαν συσχετίσει την υψηλή κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων με μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο. Η νέα μελέτη όμως «είναι η πρώτη που βρήκε συσχέτιση με τον κίνδυνο εμφράγματος» επισήμανε η δρ Κάμπος. Και εξήγησε πως η προστατευτική δράση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων αυξάνεται μέχρι ενός ορίου κατανάλωσης- από κει και πέρα, παραμένει σταθερή όσα ψάρια ή άλλα τρόφιμα πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (όπως τα καρύδια και το σογιέλαιο) κι αν κατανάλωναν οι εθελοντές. Πόση είναι η ποσότητα που απαιτείται για να ωφεληθεί κανείς; Απρόσμενα χαμηλή, κατά τη δρα Κάμπος: αρκούν 1,8 γραμμάρια ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, τα οποία υπάρχουν λ.χ. σε 100 γραμμάρια κολιό, 340 γραμμάρια μπακαλιάρο, 120 γραμμάρια φρέσκου ή κατεψυγμένου σολομού ή σαρδέλλας ή σε δύο κουταλάκια του καφέ σογιέλαιο. Η δεύτερη μελέτη Στη μελέτη για την υπέρταση, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Ηypertension», συμμετείχαν 4.680 άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 40-59 ετών, από την Κίνα, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Όπως έδειξε, υπήρχε σημαντική συσχέτιση μεταξύ της αρτηριακής πίεσης και της κατανάλωσης λινολεϊκού οξέος (είναι ένα ωμέγα-6 λιπαρό οξύ). Η νέα μελέτη «είναι η νεώτερη από μια σειρά ερευνητικών εργασιών που έχουν σχεδιαστεί για να καταγράψουν όλους τους παράγοντες που συμβάλλουν στην υπέρταση», είπε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Τζερεμάια Στάμλερ, ομότιμος καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Νorthwestern Feinberg. «Οι προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι η υψηλή κατανάλωση ασβεστίου, μαγνησίου και φωσφόρου σχετίζεται με χαμηλότερη αρτηριακή πίεση. Το ίδιο και η υψηλή πρόσληψη σιδήρου από τα φυτικά τρόφιμα- αλλά όχι από το κόκκινο κρέας». Η νέα μελέτη έδειξε πως η αύξηση της κατανάλωσης λινολεϊκού οξέος κατά 9 γραμμάρια την ημέρα μειώνει τη συστολική πίεση (τον μεγάλο αριθμό της μέτρησης) κατά 0,14 και τη διαστολική (τον μικρό αριθμό στη μέτρηση) κατά 0,1. Οι μειώσεις αυτές μοιάζουν μικρές, αλλά είναι καλά τεκμηριωμένο πως η μείωση της αυξημένης πίεσης κατά 0,2 ελαττώνει κατά 4% τον κίνδυνο καρδιαγγειακού επεισοδίου. Τα 9 γραμμάρια λινολεϊκού οξέος περιέχονται λ.χ. σε 90 γραμμάρια αμύγδαλα, 25 γραμμάρια καρύδια ή 16 γραμμάρια σογιέλαιο. 

Αρχείο Αναρτήσεων